CAPS Muziek tips: Het booken van shows

Okay, je hebt besloten een band te starten, of toch in ieder geval zelf muziek te gaan maken. Misschien ook om muziek of teksten te gaan schrijven. En dan? Hoe begin je met optreden? Hoe breng je  jouw muziek op de markt? Maxim, de oprichter van het Nederlandse metal label Smithsfoodgroup DIY én CAPSLOC vrijwilliger sinds 2013, geeft tips.

Het booken van shows

Het is inmiddels ruim acht jaar geleden dat ik voor het eerst een concert avond regelde. Een Britse band vroeg via Twitter om mensen die hen konden helpen met het booken van shows in west-Europa, dus als begin twintiger dacht ik eigenlijk gewoon: “doe ik wel even”. Dat viel natuurlijk vies tegen. Er was precies twintig man, allemaal kennissen die niks met de muziek hadden, we hadden precies nul echte fans bereikt en met de bezoekersinkomsten hadden we nipt alleen de huur van de zaal afgedekt. Het wakkerde mijn interesse tot booken en organisatie gelukkig wel aan. Inmiddels ben ik zo’n honderd shows verder, vaak met drie of vier bands per avond.

Het leeuwendeel van die shows is gebookt in de tijd dat ik bij een oud zaaltje in Utrecht werkte. CAPSLOC is nog steeds best wel nieuw en krijgt daardoor wat minder mailinglist e-mail, maar in dat geval waren het meestal een bericht of tachtig per dag. Elke booker of show promotor met een dergelijke input kan dit beamen: je leest dus niet elke showaanvraag aandachtig. Daarom is het belangrijk dat jouw e-mail er uit springt.

Er zijn een paar manieren om dat te doen. Allereerst een hele belangrijke: persoonlijke interesse en professionele interesse komt niet altijd overeen. Het heeft dus geen zin om pissig te zijn op die dude die zei dat hij je muziek tof vindt, maar toch geen show voor je kan regelen. Dat moet juist je motivatie zijn om beter over te komen. Bewijs maar dat ‘ie fout zat toen je het vroeg.

- Als je wil spelen, zorg ook dat je in je eigen lokale omgeving al die opties benut: misschien sta je eventjes voor drie man en een paardenkop, maar het maakt je ervaren -


Nummer twee: wees realistisch. Wel leuk dat je in Paradiso wil spelen, maar tenzij er een 24-uur-lokale-bands festival is maak je uiteindelijk gewoon niet zoveel kans als net startende band. Wel is er een hele sloot aan lokale bars en kleine concertzaaltjes waar je misschien terecht kan. In feite heeft elke kern in een gemeente er toch wel eentje en lang niet elke zaal krijgt veel aanbod. Als je wil spelen, zorg ook dat je in je eigen lokale omgeving al die opties benut: misschien sta je eventjes voor drie man en een paardenkop, maar het maakt je ervaren. Je leert steeds sneller je instrumenten klaarzetten, leert wat je wel en niet wil qua show omstandigheden en normaliter wordt je performance strakker.

Dan je bericht naar welke booker dan ook. Die moet bij voorkeur juist geaddresseerd, kort (maar niet té kort), linkjes bevatten, persoonlijk en duidelijk zijn. Voeg alsjeblieft geen bestanden toe, tenzij de booker daar specifiek om gevraagd heeft. Net zoals je persoonlijke mailbox hebben de meeste bedrijfsboxen een limiet aan het aantal megabytes dat je mag bewaren, als we alle PDF’s, MP3’s en uitvergrote persfoto’s zouden laten staan dan kost dat een vermogen.

- Zorg dus dat je bericht, titel
en de aanhef duidelijk maken aan wie je jezelf richt -


Niet bij elke potentiele speelplaats zal direct duidelijk zijn aan wie je bericht geaddresseerd moet worden. Even zoeken via bijvoorbeeld LinkedIn kan helpen, maar wordt flink werk als je een bulk bericht naar vijftig zalen uit gaat sturen. Zorg dus dat je bericht titel en de aanhef duidelijk maken aan wie je jezelf richt. Als zaal Huppeldepup in regio Rotterdam bijvoorbeeld als enige contact info@zaalhuppeldepup.nl heeft staan, dan stuur je jouw bericht met titel ‘Band X zoekt show in regio Rotterdam [datum indicatie] (muziektype)’ en als aanhef iets als: ‘Beste, mijn naam is ... en ik kom graag in contact met degene die de (muziektype) concerten regelt bij Huppeldepup’. Meer is niet nodig. Je titel zou overigens bijna altijd een dergelijke structuur moeten hebben.

Als ik je e-mail dan open heb geklikt en wil lezen, dan kijk ik meestal ook even of je social media actief is en reagerende volgers heeft. Zorg dus dat je linkjes toevoegd naar media die je ook echt gebruikt. Een Twitter linkje in een standaard lijstje is leuk, maar als ‘ie sinds 2015 niet geupdate is heeft dat niet zoveel zin. Het is overigens onzin voor veel kleine zalen dat je direct duizenden volgers moet hebben om in aanmerking te komen voor een avondje spelen, maar het is voor veel bookers wel belangrijk dat je media in ieder geval actief is.

Ter afsluiting dus de lengte van je bericht. Kort, maar compleet. Dat betekent ook dat je geen biografie van een A4 er in hoeft te hebben. Een linkje naar een biografie kan dan weer wel en het is vaak wél lekker om even te weten met hoeveel bandleden je bent, wat je hometown is en welke andere muzikanten je voorbeelden zijn. Als de show mogelijkheid onderdeel van een tour is, vermeld dan ook hoe lang je tourt, of je een slaapplaats nodig hebt en of je meer shows in het bewuste land gaat spelen.

De lezer moet uiteindelijk niet teveel hoeven te scrollen en moet weten met wie hij mailt, dus zet je naam er onder. Mocht je geen antwoord krijgen van een promotor dan is een keertje herinneren vaak wel lekker, maar daarna is het meestal beter om ‘geen antwoord’ als ‘nee’ te beschouwen. Het is uiteindelijk ook graag of niet. Zet jezelf zo neer dat geen booker meer om je heen kan.

Maxim is oprichter van het Nederlandse metal label Smithsfoodgroup DIY én CAPSLOC vrijwilliger sinds 2013